Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

29-02-16

'Spotlight': clash tussen krant en kerk

Doínk, het scheelde niets of we waren van het puntje van onze stoel gevallen. Zo spannend vonden we 'Spotlight' over het waargebeurde relaas van vijf journalisten van The Boston Globe die in 2001 het seksuele misbruik door pedofiele priesters in Boston onthulden.

 


Spotlight, ElaN FilmavondenNiet dat regisseur Tom McCarthy kiest voor de splijtende actie. In plaats daarvan schetst hij het leven op de redactievloer zoals het is. Met journalisten Walter Robinson (Michael Keaton), Michael Rezendes (Mark Ruffalo) en Sacha Pfeiffer (Rachel McAdams) die achter hun rommelige desk driftig telefoontjes plegen, in stoffige archiefdozen snuisteren en met het notaboekje in de hand daders en slachtoffers de pieren uit de neus vragen.  

Het meticuleuze spitwerk leidt tot een ultieme clash tussen krant en kerk die niets onverlet liet om het jarenlange misbruik in de doofpot te steken: bezwarende documenten werden uit het gerechtsgebouw ontvreemd terwijl priesters op ‘sick leave’ werden gestuurd. Als kijker vraag je je af hoe het in hemelsnaam zover is kunnen komen. Hoe konden er zoveel mensen zo lang wegkijken? Tom McCarthy laat de beelden antwoorden. Als Rachel McAdams een slachtoffer op straat interviewt, zie je op de achtergrond twee kerktorens die als het ware een oogje in het zeil houden. Of hoe de kerk zich verheven voelde boven alles en iedereen.

Na het beeld laat McCarthy de emotie spreken. Gevraagd waarom er geen weerstand werd geboden, luidt het antwoord van een van de slachtoffers: "How do you say no to God?". Ijspegels vormden zich in onze ziel. 

'Spotlight' doet uiteraard denken aan 'All The President's Men', die andere monumentale krantenfilm uit 1976 waarin Robert Redford en Dustin Hoffman als journalisten van The Washington Post het Watergateschandaal aan het licht brachten. Beide zijn het odes aan de onderzoeksjounalistiek die ooit nog van tel was maar door de digitalisering en commercialisering van de media in de verdrukking is geraakt. Kranten en websites bezondigen zich steeds vaker aan copy-pastejournalistiek, een jammerlijke evolutie die McCarthy hier meer dan terecht aan de kaak stelt. 

Drie weken geleden zagen priesters achter de besloten muren van het Vaticaan de film. Daar hadden we een vlieg willen zijn. Om de zwartrokken op hun stoeltje ongemakkelijk te horen schuifelen. Want tot op vandaag, is er van een welgemeend mea culpa van de curie nauwelijks sprake. Ter herinnering, de Brugse bisschop Roger Vangheluwe is voor zijn 'relatietje' met zijn neefje nooit officieel gestraft geweest. Om maar te zeggen dat de empathie van de kerkleiders nog in de kinderschoenen staat. Godgeklaagd maar het levert wel – geheel terecht trouwens - een Oscar op voor beste film en beste originele script. Hopelijk houden ze daar in het Vaticaan een extra screening. Dat God moge meekijken. 

E-MaN 

‘Spotlight’ werd op 15 februari 2016 vertoond bij ElaN Filmavonden.

 

17:20 Gepost in Recensies | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.