Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

25-11-12

Amour: de pijn van het oud zijn

We zien het al zo voor ons. Nog pakweg 10.000 keer slapen en we bevinden ons in rusthuis Avondvrede waar we ’s ochtends na het aantrekken van onze steunkousen met enige moeite plaatsnemen in de rollator voor een wandelingetje in het park om dan 's namiddags in een kale zaal een partijtje kienen aan te vatten. Om maar te zeggen, de barre tocht richting herfst van het leven staat niet meteen op ons to do-lijstje. 


Amour, Michael Haneke, Gouden Palm Cannes, Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle HuppertOf zoals onze grootmoeder al zei: iedereen wil oud worden, niemand wil het zijn. Wijze en wellicht ware woorden die ons voor de geest kwamen tijdens Amour, de nieuwste van Michael Haneke. Pas 70 geworden, besliste de Oostenrijkse grootmeester om een verhaal te brengen van het koppel oud-pianoleraren Georges (Jean-Louis Trintignant) en Anne (Emmanuelle Riva) op jaren dat zijn dagen slijt in een Parijs appartement. So far, so good: het gewicht van de jaren mag dan wel wegen, toch weten ze zich, elkaar liefdevol ondersteunend, staande te houden. Ze bezoeken een klassiek concert in de stad of krijgen zelf bezoek van hun dochter (Isabelle Huppert). Maar dan wordt Anne ziek. De misère begint aan de ontbijttafel bij het verorberen van een simpel eitje (alweer, want ook in het geweldige Funny Games van Haneke barst het geweld los nadat twee kerels komen aandraven met een mandje eieren). Als Georges haar iets vraagt, reageert Anne plots niet meer. Het licht in haar bovenkamer gaat even uit om na een tweede beroerte helemaal te doven terwijl ook het lichaam niet meer thuis geeft. Voor Georges zit er niets anders op dan zorg te dragen voor zijn bedlegerige vrouw.

Met de meedogenloosheid die we van hem kennen, brengt Haneke het lichamelijke verval van Anne in beeld. Tot in de pijnlijkste details: we zien hoe Anne geholpen wordt bij het wassen onder de douche, of bij het aanspannen van de luier. Georges doet wat hij kan voor Anne maar als die ook haar spraak verliest, weet hij het ook allemaal niet meer. “Je bent erg lief, maar soms een monster”, zegt Anne eerder in de film tegen Georges. Profetische woorden, zo blijkt…

Drie jaar geleden behaalde Haneke met ‘Das weisse Band‘ de Gouden Palm binnen op het Filmfestival van Cannes. Met Amour was het dit jaar opnieuw prijs. Geheel terecht. Deze unieke en onverbiddelijke kroniek over leven, liefde en dood zal ons nog lang heugen. Zolang we kunnen, natuurlijk.

E-MaN

Amour werd bij ElaN Filmavonden vertoond op 22 oktober 2012 in TheRoxyTheatre in Koersel.
Meer info op www.elanfilmavonden.be 

De commentaren zijn gesloten.