Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

14-03-12

Hugo : Dromenvanger Marty

Hugo, Martin Scorsese, Ben Kingsley, Sasha Baron CohenMean Streets, Taxi Driver, Raging Bull, After Hours, The Color of Money, Good Fellas - hebt u nog even? - Cape Fear, Casino, Gangs of New York, The Departed, Shutter Island. Jawel, allemaal van de hand van Martin Scorsese, klein van gestalte - Marty meet 1.55m - maar misschien wel de grootste aller regisseurs. Met Hugo zet hij die status nog kracht bij. Om ons en passant - genieën kunnen alles - op het verkeerde been te zetten.


Want in Hugo géén gangsters die je in een leeg café afmaken met de blote vuist, géén boksers die zijn tegenstanders tot bloedens toe tegen het canvas meppen en géén taxichauffeurs die uit pure verveling in het rond schieten. Hugo is integendeel een familiefilm, in 3D dan nog, over een weesjongen die anno 1931 in het Parijse station Montparnasse woont en de 'automaton', een mechanische pop, van zijn overleden vader wil repareren (leuk, de robotpop heeft verdàcht veel weg van een Oscar-beeldje, de prijs die Scorsese als regisseur - schande oh schande - slechts één keer in de lucht mocht steken).

Om te overleven, steelt Hugo melk en croissants van het stationskraampje wat hem de woede, alsook de dobberman van de schlemielige stationschef (Sasha Baron Cohen) op de hals haalt. Rennend doorheen het station stuit Hugo op filmpionier en speelgoedwinkeluitbater Georges Méliès (Ben Kingsley). Tussen de twee ontstaat een vriendschap die ontroert tot op het bot (zegt de verbitterde Méliès: My life has taught me one lesson: Happy endings only happen in the movies." Waarop Hugo: "The story's not over yet."). Eens ons traantje weggepinkt, hadden we pas echt oog voor al die pure filmmagie die Scorsese op z'n 70ste nog altijd op het scherm weet te toveren. Alleen al die trein die spoorloos doorheen het station dendert, was een film op zich waard. Had overigens gekund. Want de scène is een expliciete verwijzing naar de allereerste film die de gebroeders Lumière in 1895 ooit vertoonden voor een publiek.

En zo is Hugo Marty's hommage aan datgene wat hem het dierbaarst is: film, die machtige kunstvorm die zoals Hugo's vader het zegt 'de kracht heeft om dromen te vangen'. Een premisse die Scorsese, vooral in het tweede helft van de film, helemaal waarmaakt. Niet alleen door wonderwel gebruik te maken van 3D -bij Scorsese wérkt zowaar deze vermaledijde techniek - maar ook door een Making of van Georges Méliès' meesterwerkje 'Voyage dans la Lune' in de film te sluizen. Na grote successen zou Méliès uiteindelijk in een zwart gat belanden. "Van zijn filmrollen werden schoenhakken gemaakt", vertelt de voice-over met - meenden we te horen - enig verwijt in de stem. Of was het jaloezie? Misschien was 't Marty wel om die schoenhakken te doen.               

E-MaN
Hugo werd bij ElaN Filmavonden vertoond op 27 februari 2012 in TheRoxyTheatre in Koersel.
Meer info op www.elanfilmavonden.be

De commentaren zijn gesloten.