Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

30-12-10

2010 volgens ElaN Filmavonden : Het jaar van Job Coen (deel 1)

Binnenblijven! Met dat devies werd bij ElaN Filmavonden het jaar 2010 ingezet. Wij hadden namelijk allang op voorhand in de smiezen dat buiten de bioscoopzaal kommer en kwel de bovenhand zouden halen. Nog nooit hadden we het gelijk zo aan onze kant: Haïti, Pakistan, Eyjafjalla-enzovoorts, Astrid Bryan. We horen het De Wever al zeggen: In nomine Dei, trop is te veel. Dáárom, dus, de bioscoopzaal in. En we hebben het ons niet beklaagd.


JANUARI

In de eersteling van het jaar, het rode pamflet Capitalism, A Love Story, sloeg arbeiderszoon Michael - met de pet - Moore, het kapitalisme met een flinke linkerhoek nog meer waar het al lag te kreunen: in de touwen, dus. Nog in de touwen vonden we de hoofdfiguur van het meesterwerk A Serious Man (van de onvolprezen gebroeders Coen) die als een hedendaagse Job een fulltime job had aan het verwerken van evenveel tegenslagen als België dit jaar cruciale dagen kende. A Serious Man was én grappig, én ontroerend én eentje om over te tobben: voor ons de film van het jaar. Januari was ook de maand waarin ElaN Filmavonden de eerste van een lange reeks succesvolle Belgische films op het publiek los liet. Het visuele wonderstukje Lost Persons Area van de Limburgse Caroline Strubbe deed met ons waar cinema voor bedoeld is. De werkelijkheid mooier laten lijken dan ie is. Dat gebeurde niét in The Road, de einde-van-de-wereld-film naar een boek van Cormac McCarthy gaf al een voorsmaakje van wat ons met de Eyjafjalla-enzovoorts in april stond te wachten.

04.01 Capitalism: A Love Story
11.01 Lost Persons Area
18.01 A Serious Man
25.01 The Road

FEBRUARI

Sinds het succes van Brokeback Mountain durft men in Tinseltown wel eens meer met de handjes te wapperen. In I Love You Philip Morris wordt de herenliefde met (roze) verve beoefend door Jim Carrey en Ewan McGregor. Ook in Eyes Wide Open, dat zich afspeelt in een ultraorthodoxe-joodse gemeenschap, frutselen twee mannen aan elkaars pijpenkrullen. Brokeback Mountain maar dan met keppeltjes. Eyes Wide Open werd bekroond tot Beste Film op het Filmfestival van Gent 2009. Ook Fish Tank van Andrea Arnold kreeg veel lof toegezwaaid (met o.a. de Juryprijs in Cannes). En terecht, dit portret van een 15-jarig meisje, vechtend met haar hormonen en haar omgeving, klasseerden we meteen in ons 'Veborgen Pareltjes'-mapje. In de Mussolini-biopic Vincere, tot slot, vergeleek de Italiaanse leider zichzelf met God. Veel is er daar nog niet veranderd, blijkbaar.

01.02 Vincere
08.02 I Love You Philip Morris
15.02 Fish Tank
22.02 Eyes Wide Open

MAART

Na Lost Persons Area, werd met het verstilde Altiplano opnieuw het bewijs geleverd dat de Belgische (arthouse)film dit jaar tot volle wasdom is gekomen. Maart was ook de maand van de veteranen. Werner Herzog (68) deed iets wonderbaarlijks met Abel Ferarra's klassieker Bad Lieutenant.
In Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans laat Herzog Nicolas Cage, éindelijk nog eens op dreef, op zoek gaan naar de zin, of beter gezegd, de waanzin van het leven. Of wat gedacht van een grijnzende leguaan, dagdromende vissen en een breakdancend lijk die Cage's pad kruisen. Een hallucinant hoogtepunt van 2010. Vanuit een chalet in de Zwitserse bergen scheerde Roman Polanski (77) zo mogelijk nog hogere toppen. Met de politieke thriller The Ghost Writer dreef hij de suspensemeter constant in het rood, ondertussen achteloos zijn vakmanschap tonend door met de meest adembenemende beelden op de proppen te komen. En we weten het, Polanski mag dan ooit stout geweest zijn. Na The Ghost Writer zouden we hem zó de absolutie willen geven. Leuke verrassing: het fleurige Up in the Air met George Clooney en Vera Farmiga (een naam als een medicijn, wat ook eigenlijk wel klopt. Telkens als ze op het scherm verschijnt, voelen we ons meteen opgekikkerd).

01.03 Up in the Air
08.03 Altiplano
15.03 The Cove
22.03 The Ghost Writer
29.03 Bad Lieutenant

APRIL

Nooit eerder werd het WYSIWYG-principe zo overboord gegooid als in Jaco van Dormaels Mr Nobody. Met een werkelijk niet aflatende cascade aan zinsbegoochelende beelden (het meisje met het rode jurkje, de vallende regendruppel, de kringelende sigarettenrook) plaatst de regisseur van Le Huitième Jour zichzelf waar hij eindelijk thuishoort: op eenzame hoogte. Zijn ambitieuze traktaat over leven en liefde behoorde tot het beste wat België dit jaar in de cinemazaal voortbracht. Minder ambiteus ging het er in Les Barons aan toe. Een recht toe recht aan-komedie van die andere Brusselse regisseur Nabil Ben Yadir die een ironisch loopje neemt met Marokkaanse hangjongeren. Onze pas hielden we dan weer in bij Crazy Heart, een hartverwarmend mooie prent over een countryster wiens carrière in het slop zit. Jeff Bridges zet een cowboyversie neer van zijn legendarische Dude-personage in The Big Lebowski. Bij elke slok whiskey die hij achteroversloeg (en geloof ons, het waren er veel), dachten we: God, wàt een acteur en eentje waar wij graag onze hoed voor afdoen.

05.04 Les Barons
12.04 Mr. Nobody
19.04 Moon
26.04 Crazy Heart

Ciao Dudes, weldra deel 2!
E-MaN

De commentaren zijn gesloten.