Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

30-05-10

ElaN Filmavonden in Cannes, deel 1 : The Dark Side of the Sun

cannes.jpg25 Films op 6 dagen, een party of 3, gemiddeld 5 uurtjes slaap per nacht, interviews met 2 Belgische regisseurs, 1 plons in de zee met zicht op 8 boten alsook 1 terrasje met acteur Brendan Gleeson. Dat is grofweg het parcours dat 5 leden van ElaN Filmavonden hebben afgelegd op de 63ste editie van het Filmfestival van Cannes.


Een festival waarbij de Croisette wel Place Misère leek. Want in de zalen rondom kregen we overwegend films te zien die de donkere, duistere kant van het bestaan belichtten en waar de hoop op geluk met een veegborsteltje bijeengeveegd werd, desperaat achtergelaten op een hoopje in de hoek van de zaal. Nee, de vrolijkheid was vaak ver weg met opvallend veel personages die voorgoed verdwenen: ter land (Des hommes et des Dieux en Tender Son), ter zee (Poetry en Route Irish) en in de lucht (Illégal). Al goed dat wij telkens na het bekijken van een film konden verdwijnen op een strandterras achter een glas pastiche.

Opvallend veel politiek ook in Cannes, dit jaar. Veel aandacht daarbij ging naar Rachid Bouchareb die met zijn Hors La Loi over de Algerijnse onafhankelijkheidsstrijd het Franse publiek op hun chauvinistische pik trapte. Grappig om zien was hoe de Franse kijkers bij het uitgaan van de zaal unaniem verontwaardigd de film neersabelden omwille van Boucharebs eenzijdige kijk op de zaak. Neersabelen deden ook wij, al was het om andere redenen. Gód, wat een draak kregen wij voor ogen! Hors La Loi is een oorlogsepos annex familiedrama dat de clichés van beide genres sans gêne op elkaar bleef stapelen, om maar te zwijgen van de gekunstelde dialogen ("La révolution est un bulldozer.") die onze tenen zodanig deden krullen dat wij niet zonder enige moeite de zaal verlieten.

 

Aan Xavier Beauvois om de zaken weer recht te trekken. In Des Hommes et des Dieux schetst hij een ingetogen, pakkend en tegelijk politiek relevant portret van 7 Cisterciënzermonniken die in een klooster nabij Algiers te maken krijgen met een bende moslimextremisten. Ingetogen omdat Beauvois, zoals in Die Grosse Stille, het contemplatieve monnikenleven prachtig in beeld brengt. De Latijnse kerkliederen die hoofdacteur Lambert Wilson met de regelmaat van een klok aanhief, bleven, eens terug op ons vaste strandterrasadres, in ons hoofd nadreunen. Net als het dilemma dat de monniken kregen voorgeschoteld: in het klooster blijven of vertrekken, oftewel uw overtuiging of uw leven. De ironie van het lot is dat door te blijven ze dit toch met hun leven moeten bekopen. Een wrang einde dat we doorspoelden met een Trappist of 2. 

Des Hommes et des Dieux is gebaseerd op ware feiten, net als Fair Game van Doug Liman (Bourne Identity 1 en Mr. en Mrs. Smith). Fair Game reconstrueert de lotgevallen van diplomaat Joe Wilson (Sean Penn) die de strijd aanbindt tegen Bush en kompanen en daarmee zijn vrouw, CIA-agente, Valerie Payme in gevaar brengt. Een al bij al middelmatige politieke thriller waarbij Liman zich bezondigde aan de ongeschreven filmwet dat waargebeurde feiten nooit in de weg mogen zitten van een goed verhaal.

Grote verdienste van Fair Game was wel dat ie ons een welgekomen dutje bezorgde. Totdat Sean Penn, zich steeds meer opwerpend als het politieke geweten van links Amerika, ons met zijn bulderstem geheel wakkerschudde. Penn als, euh, bulldozer. Wij wegwezen, dus. Wat ook de boodschap was bij Ken Loach die met Route Irish het stuur van de bulldozer van Penn met verve overnam om de weg linksaf in te slaan. Net als Fair Game is Route Irish een thriller die zich tegen de achtergrond van Irak afspeelt. Niet kwaad qua opbouw maar als vanouds kan Loach het niet laten om ons een politiek correct geweten te schoppen. Het is zoals met de kerk, Ken. Wie te veel preekt, loopt ervan weg. Drie keer raden waar wij naartoe trokken.  

 

Weldra meer over onze filmroute doorheen Cannes, met onder andere Gouden Palm-winnaar Uncle Boonmee van de Thaise regisseur Apichatpong Weerasethakul.

  

E-MaN

De commentaren zijn gesloten.