Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

28-11-09

Still walking: Observatie tot kunst verheven

4768516_articleimagewide-round.jpgIn After Life (1998) liet de Japanse regisseur Hirokazu Koreeda mensen hun favoriete herinnering ophalen die ze voor eeuwig zouden willen koesteren. Het was een film die ons in de zevende hemel bracht, zo mooi. In Still Walking zet Koreeda opnieuw een stap richting rand der oeverloze schoonheid.


Net als in After Life staat ook hier het Grote Gemis centraal. Een familie komt bijeen in het ouderlijk huis om de verdrinkingsdood van de oudste zoon te herdenken. Iedereen kauwt zo op zijn eigen bittere pil : vader zou nog graag als dokter werken, moeder kan het verlies van haar zoon maar niet verwerken, de jongste zoon is werkloos terwijl zijn vrouw zich niet geaccepteerd voelt door de familie.
 
Still Walking schetst perfect de lomige sfeer die rond alle familiefeestjes (ja, ook die van u) hangt: terwijl de kinderen buiten
een potje badminton spelen, tafelen de volwassenen ietwat langer dan nodig. Om de verveling - en onderhuidse wrijvingen - te verdrijven wordt het foto-album bovengehaald op zoek naar herinneringen (daar heb je ze weer). 
 
Intussen vloeit de drank, ook al rijkelijker dan voorzien, en zorgt die ervoor dat wat gezegd wordt, niet gezegd had mogen zijn en omgekeerd: wat niét gezegd wordt, wel gezegd had moeten zijn. 
 
Koreeda is in optima forma als hij met enkele symbolen aantoont dat geluk niet voor het rapen ligt, sterker nog, misschien nooit te bereiken is: zo zien we de kinderen vergeefs reiken naar een bloesemstruik terwijl moeder vruchteloos een gele vlinder achternajaagt in de gedachte dat het haar zoon is die terugkeert. 
 
Voor cliffhangers ben je bij Koreeda aan het verkeerde adres. Liever kruipt hij in de rol van observator van dagdagelijkse praktijken zoals moeder en dochter die al keuvelend maistempurakoekjes klaarmaken. Een Piet Huysentruyt-scène die ons nu eens niét op de zenuwen werkte.


Met dit klein maar meesterlijk filmpje heeft Koreeda bewezen waar hij thuishoort: in de Galerij der Grote Regissuers. Nu Guy Lee Thys nog.

  
E-MaN
ElaN Filmavonden vertoonde Still Walking op 12 oktober 2009 in TheRoxyTheatre in Koersel.

15:29 Gepost in Recensies | Permalink | Commentaren (0)

De commentaren zijn gesloten.