Blogs cinebel.be
cinebel.be | Créer un Blog | Avertir le modérateur

18-11-08

Hunger : Bobby tot op het bot

hunger-1.jpgWe geven het toe. Voor de film Hunger hadden we voor alle zekerheid onze arty farty-detector Fabricio (naar ene Jan Fabre) bovengehaald. In de regisseursstoel zat namelijk beeldend kunstenaar Steve McQueen. En die kunstenaars van tegenwoordig… Verder dan omgebouwde pispotten en tegen het plafond geplakte kevers of plakjes ham (u kiest zelf maar) lijkt hun actieradius niet te reiken. Om maar te zeggen, Fabricio is ons al goed van pas gekomen in het SMAK of het Paleis voor Schone Kunsten in Antwerpen. En dan zwijgen we nog over Peter Greenaway. Welke film hij ook draait, onze Fabricio gaat steevast in het rood.

Maar tijdens Hunger heeft ons toestelletje nauwelijks een kik gegeven. De film is dan ook een waarachtig en tegelijkertijd onthutsend portret van IRA-hongerstaker Bobby Sands en zijn kompanen in de gevangenis van Maze in Noord-Ierland.

Waarachtig omdat Steve McQueen vooraf alle betrokken partijen van het IRA-protest is gaan interviewen. De familieleden, vrienden en nabestaanden van de vrijheidsstrijders of terroristen (u kiest zelf maar) etaleerden er allen eenzelfde soort vastberadenheid . En het is die vastberaden trek die ook als een rode draad doorheen Hunger wordt getrokken. De gevangenen van Maze weigeren namelijk consequent kleren te dragen en omhullen zich enkel met een deken ('blanket protest'). Bovendien smeren ze de gevangenismuren vol met hun eigen uitwerpselen ('dirty protest'). Nee, met die IRA-jongens is zelfs Kerstmis vieren, kwaad kersen eten.

Maar bovenal is Hunger een regelrecht onthutsende film. Dit omdat Steve McQueen alle filmregels aan zijn laars lapt (éven begon Fabricio te trillen). Zo valt er in de eerste 40 minuten nauwelijks een onvertogen woord. McQueen laat vooral het beeld, euh, spreken (de cipier in de sneeuw!, en nooit eerder zagen we iemand mooier een celgang dweilen). Ook hoofdrolspeler Bobby Sands verschijnt pas laat op het toneel. Maar de atypische narratieve structuur vormt geenszins een obstakel. Integendeel, door eerst een gevangenisbewaker en daarna twee medegevangenen op te voeren, slaagt McQueen erin om de kijker bijna letterlijk binnen te loodsen tot in de enge celkamers (op de eerste rij zagen we dan ook iemand een wasknijper uit zijn zak halen).

De beklemming kwam ons nog meer tegemoet als McQueen ons getuige laat zijn van Bobby Sands’ fysieke aftakeling. Maak kennis met acteur Michael Fassbender die als Bobby tot op het bot gaat en beenhard elke gram voedsel weigert. Tot de dood erop volgt. Die vastberadenheid, weet je wel.

Hunger oogstte in Cannes een 20 minuten durende staande ovatie. Net zolang als de scène waarbij Bobby Sands en een sympathiserende priester aan tafel face-to-face de voor- en tegens van de hongerstaking afwegen. McQueen wilde het effect creëren van de toeschouwer die naar een tennismatch kijkt. Wij weten het ondertussen wel. Steve McQueen – Jan Fabre : 6-0, 6-0.

E-MaN

Hunger werd op 3 november in avant-première vertoond tijdens ElaN Filmavonden.

 

 

 

 

17:19 Gepost in Recensies | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hunger, steve mcqueen

04-11-08

3:10 to Yuma: in de ban van Ben en Dan

yuma.jpgVertoond tijdens ElaN Filmavonden op 6 oktober 2008.

Yihaa! Lang geleden dat de kogels ons nog zo om de oren floten. In de wonderlijke western 3.10 to Yuma zochten wij dan ook al snel dekking achter onze cinemazetel. Gelukkig raapten we al onze moed bijeen om de volgende twee uren onze ogen nog net boven de zetelrand te richten en getuige te zijn van mannen die vanachter swingende saloondeuren hun pistolen laten spreken of doodgemoedereerd een vork in het gezicht van een medemens planten. Ieder zijn plat préféré.

Maar meer nog dan de uitstekend in beeld gebrachte actie (de postkoetsoverval zou niet misstaan hebben in The Wild Bunch, tot nader order nog altijd de beste western ever) intrigeert 3:10 to Yuma door het verbale kat- en muisspel dat zich afspeelt tussen rancher Dan (Christian Bale als de goedzak zonder ballen) en outlaw Ben (Russell Crowe als de klootzak met ballen).  

De pitch is even simpel als het partijprogramma van Lijst De Decker. Na ettelijke overvallen wordt Ben Wade eindelijk in de boeien geslagen. Een stelletje ongeregeld onder leiding van Byron McElroy (long time, no see, Peter Fonda!) moet Wade ongehavend op de gevangenistrein van 3.10u richting Yuma zetten waar hem de galg wacht. De armlastige én eenbenige Dan Evans (zijn houten been hoort u onophoudelijk over de prairie pikkelen) sluit zich aan bij McElroy’s posse. Waarom ? 3 redenen. One for the money (Dan heeft schulden bij zijn landeigenaar), two for the show (Dan wil ten opzichte van vrouw en zonen zijn losersimago van zich af schudden) and three to get ready and go, cat, go (de man in Dan wil ook wel eens wat actie in zijn saaie leventje).

Als de paarden zijn gehaverd, vertrekt het bonte gezelschap naar Yuma. Maar uiteraard gebeurt dit niet zonder slag of stoot, laat staan schot. Achter elke cactus wacht de nodige portie dreiging. Of het nu de kompanen van Ben Wade zijn, conculegae prairiejagers of een bende Apaches. Tussen al deze avonturen door chitchatten tegenpolen Dan en Ben erop los, alsof Goed en Kwaad elkaar de hand schudden en soms zelfs van stoel wisselen.

3:10 to Yuma is een remake van de gelijknamige film uit 1957, gebaseerd op een kortverhaal van Elmore Leonard. Remakes hinken, net zoals Dan, vaak achterop. Niet zo hier. Regisseur James Mangold is erin geslaagd om het origineel te overtreffen. Met één revolverschot recht in de roos treffen, heet dat.

Mangold verdiende eerder zijn sporen met de Johnny Cash-bio Walk The Line en het fantastische Copland. Naar verluidt werkt hij aan een sequel van Copland die zich in België afspeelt, Bad Copland. Het Comité P heeft het scenario al klaar.

 

E-MaN

 

Volgende maandag op 10 november presenteert ElaN Filmavonden de documentaire Annie Leibovitz: Life through a lens. In deze documentaire volgt Barbara Leibovitz het leven en werk van haar zus, de bekende portretfotografe Annie Leibovitz. ElaN Filmavonden geeft 5 vrijkaarten weg. Maak kans op een ticket en mail naar wim@elanlanguages.com.

Klik voor het novemberprogramma van ElaN Filmavonden op www.elanfilmavonden.be